DAN BEZ MOBITELA U PROMETU 2023. OBILJEŽAVAMO U POŽEGI
I ove, sedme godine zaredom, nastavljamo s kampanjom osvješćivanja o velikom problemu sigurnosti
u cestovnom prometu. Korištenju mobitela za vrijeme voženje, jer on je postao već treći uzročnik prometnih nesreća. Događanje obilježavanje 2. travnja, kao
Dana bez mobitela u prometu ove godine organiziramo u Požegi. U suradnji s Policijskom upravom požeško-slavonskom, kojoj nije prvi puta da kroz edukacije i
preventivne policijske kontrole upozorava vozače, bicikliste i pješake na opasnosti koje nosi mobitel, ako nam je pažnja usmjerena na njega, a ne na
promet.
Bit će tu edukativna i preventivna kontrola sudionika u prometu, razgovarat ćemo s građanima, a svi oni koji u prometu nikad nisu prekršajno evidentirani na dar
će od PU požeško-slavonske dobiti bluetooth uređaje! Podijelit ćemo još puno darova, korisnih i upotrebne vrijednosti promotivnih materijala. Događanje
organiziramo od 10 sati u ulici Stjepana Radića u Požegi.
Okupljenima će se obratiti:
Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera
sigurnosti
Renata Ivanović, voditeljica projekta Dan bez mobitela
u prometu
Ivana Radić, voditeljica Službe za javni red i
sigurnost PU požeško-slavonske
Mario Matijević, policijski službenik za poslove prometne policije PU požeško-slavonske
Ferdinand Troha, zamjenik županice Požeško-slavonske županije
Zvonko Šimunović, predsjednik HAK Požega
O PROJEKTU I KAMPANJI
Dan bez mobitela u prometu obilježavamo 2. travnja, na datum koji
je uistinu u svijetu bio i posljednji datum bez mobitela u prometu. Prvi poziv
mobilnim uređajem uspostavljen je, naime, 3. travnja 1973., kad je s ulica
Manhattana u New Yorku to uspjelo američkom inženjeru kompanije Motorola
Martinu Cooperu s njegova prvog prototipa uređaja mobilnog telefona. Cooper je
nazvao kolegu konkurentske kompanije AT&T Joela Engela čime je taj poziv
ušao u povijest mobilnih komunikacija, a telekomunikacijska industrija počela
doživljavati procvat i do danas nezaustavljivi rast. Telekomunikacijska je
revolucija potpuno promijenila ne samo načine komunikacija u cijelom svijetu
nego i na svim razinama utjecala na svakodnevni život svih. Jedna od
najizraženijih negativnih posljedica (uz brojne pozitivne) je korištenje
mobilnog telefona, danas je to smartphone, u prometu, bez obzira jesu li
sudionici u prometu vozači, pješaci, motociklisti, romobilisti ili biciklisti.
Prema istraživanju provedenom 2022. u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu, ujedno i prvom takvom u Hrvatskoj
tijekom vožnje u rukama mobilni telefon koristi 73 posto vozača, na biciklu 21,4
posto biciklista, a na pješačkim prijelazima prometnica 65,5 posto pješaka.
Vozači koji po mobitelu tijekom vožnje tipkaju poruke ili pretražuju po ekranu reagiraju tri
puta sporije od vozača koji nemaju mobilni uređaj u rukama za volanom. Reakcija vozača s mobitelom u vožnji ne bilo koju od
prepreka ili događa na cesti je usporenija za 2,5 sekunde.
Vrijeme je to u kojem vozilo pri brzini od 50 km/h prijeđe 70 metara bez kontrole vozača, drugim riječima 12
pješačkih prelaza! Pri brzini od 100 km/h vozilo s vozačem kojem je pažnja na
mobitelu je bez kontrole čak 150 metara. To su sekunde u
kojima se dogodi nesreća koja je bez distrakcije mobilnog uređaja mogla biti izbjegnuta.
Policija prosječno godišnje u Hrvatskoj tijekom redovnih kontrola prometa s mobitelom za volanom uhvati oko 50 tisuća
vozača. Distrakcija mobitela u prometu jedna je od najvećih distrakcija, nije
samo vizualna zbog skretanja pogleda s ceste, nego je istodobno kognitivna jer
su misli fokusirano potpuno od prometa, zatim fizička je vozač nema obje ruke
na volanu te je i zvučna, jer zagušuje druge u prometu važne signalne zvukove
trube i znakove upozorenja, poput sirena.
Mobitel za volanom je poput gledanja dva TV ekrana istodobno ili vožnja u pijanom stanju,
smanjene percepcije kakvu čovjek ima s promilom alkohola u krvi.
⮚ Izdali edukativnu brošuru „Mobitel – skriven ubojica na cesti“
⮚ Izradili sigurnosnu aplikacij kojom mobitel zaprima pozive dok je vozač u vožnji te šalje poruke pozivatelju
bez ometanja vozača
⮚ Video spotovi (zaštitna lica: M. Petreković 2017., D. Kedžo 2018.)
⮚ Pet konferencija „Mi i naš gadgeti u prometu” – okuplja sve dionike u prometnoj
industriji, autoindustriji, IT i mobilnim komunikacijama, prometnoj policiji i
medijima. Otvara rasprave vezane uz daljnji razvoj komunikacija, prometa,
signalizacije…, a iz ugla sigurnosti u prometu te s ciljem povezivanja svih
koji su u razvojnom smislu uključeni u ovo važno područje čovjekova života i
zajednice. Konferencija je postala tradicionalno događanje i okupljanje
stručnjaka prometne sigurnosti
⮚ Dva istraživanja navika ponašanja sudionika u prometu, prva i do sada jedina takva
sociološkim metodama provedena u Hrvatskoj:
2017. – (91 posto vozača, 33 posto biciklista i 50 posto pješaka koristi
mobitel u prometu)
2022. – (73 posto vozača, 21,4 posto biciklista i 65,5 posto pješaka koristi
mobitel u prometu)
⮚ Istraživanje distrakcije uzrokovane korištenjem mobitela u vožnji – prvo takvo provedeno u RH – sudjelovao Fakultet prometnih
znanosti i za sada jedini relevantni pokazatelji o distrakciji uzrokovanoj
korištenjem mobitela u vožnji
⮚ Postavili smo prvi semafor u EU horizontalnom signalizacijom kao upozorenje pješacima koji koriste mobitel u prometu. Riječ
je o pametnom semaforu, koji je kao prvi takav uređaj postavljen u Europi, postavljen je 2019. u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu – u Zagrebu na
raskrižju Frankopanske i Ulice Gjure Deželića. S Fakultetom prometnih znanost Zagreb provedeno je i istraživanje čiji su rezultati pokazali da zahvaljujući
upotrebi takvog semafora više od 30 posto manje pješaka prelazi raskrižj zagledano u ekran mobitela, odnosno, da obraćaju pažnju na promet u kojem
sudjeluju.
⮚ Proglašenje 21. 10. Nacionalnim danom sigurnosti
cestovnog prometa temeljem
inicijative projekta Dan bez mobitela u prometu koju smo podnijeli prema Saboru
RH 2018., nacionalni dan je proglašen 2020.
Projektu je nositelj Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, a sufinanciran je od strane
Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa. Aktivnosti u kampanjama
podupiru Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo mora, prometa i
infrastrukture, Grad Zagreb i Fakultet prometnih znanosti Zagreb.
Više i na Facebook Youtube Instagram