KONFERENCIJA SIGURNOST DJECE U PROMETU

Djeca najviše stradaju kao putnici!

Djeca su česte žrtve u cestovnom

prometu, bilo kao putnici, pješaci, biciklisti, romobilisti… Samo ove godine

u prvih deset mjeseci u prometu je poginulo osmero djece – petero kao putnici u

vozilu i troje kao pješaci. Još 122 djece dobilo je teške tjelesne ozljede u

prometnim nesrećama, a 681 dijete prošlo je s lakšim tjelesnim ozljedama.

U okviru projekta i kampanje

osvješćivanja Dan bez mobitela u prometu, koja se održava već sedmu

godinu, održana je konferencija ‘Mi i naši gadgeti u prometu’ na temu Sigurnost

djece u prometu, što je gorući problem i izazov za cijelo društvo. 

Alen Ostojić, predsjednik

Hrvatske udruge menadžera sigurnosti, koja je nositelj projekta i kampanje Dan

bez mobitela u prometu, u uvodnom je obraćanju istaknuo da u svijetu svakog

dana u prometu pogine 180 tisuća djece. Među uzrocima tu je i mobitel, a

Ostojić je ukazao i na rezultate istraživanja da 73 posto sudionika u prometu

koristi mobitel čime daju loš primjer svojoj djeci.

Andro Pavuna, pročelnik

Ureda za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost Grada Zagreba,

rekao je kako su djeca zbog svoje visine izloženija, posebno kad vozač koristi

mobitel u prometu pa ne gleda na cestu, jer su teže uočljiva te je stoga još

važnije aktivno i predano raditi na prevenciji.

“U Zagrebu smo

počeli raditi na dizajnu ulica koji mora biti takav da spriječi vožnju od sto

kilometara na sat”, najavio je Pavuna.

Josip Mataija, voditelj

Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije, ukazao je na

porazne statistike koje pokazuju da djeca najviše stradaju kao putnici u

vozilima svojih roditelja i drugih bliskih osoba jer nisu vezana, nisu u

sjedalici, voze se naprijed i slično.

“Cilj MUP-a u

cestovnom prometu je smanjenje broja teških prometnih nesreća i poginulih

osoba, stoga provodimo represivne i preventivne aktivnosti. Među represivnima

je i kazna za nepropisni smještaj djece u automobilu koja iznosi 130 eura.

Apeliramo na vozače da se savjesno pridržavaju prometnih propisa, da uspore

ispred pješačkih prijelaza, a roditelji trebaju djeci dati primjer kako se

ponašati u prometu”, rekao je Mataija i otvorio Konferenciju.

 

Mr.sc. Miron Huljak,

savjetnik Ravnateljstva policije, govorio je o porastu trenda stradanja djece u

prometu: u prvih deset mjeseci 2022. godine stradalo je 757 djece, a u istom

razdoblju ove godine 811 djece, što je porast od 7,1 posto.

“Najviše djece je smrtno stradalo

ili su teško ozlijeđeni kao putnici u vozilima uz njihove roditelje ili osobe

koje ih prevoze, a uz koje bi djeca trebala biti najsigurnija. Problem je u

odraslima, a ne u djeci. Mnogo je udruga koje rade dobre kampanje i edukacije,

ali nema sustavne edukacije, a ona je najvažnija u preventivi sigurnosti

cestovnog prometa”, rekao je Huljak.

Danijela Žagar, savjetnica Pravobraniteljice za djecu, koja se

godinama bavi problematikom sigurnosti djece u prometu, u svom izlaganju

“Sigurnost u prometu i dječja prava”, govorila je o stavovima djece i mladih o

stanju cestovne sigurnosti u Hrvatskoj koji su iznijeli članovi Mreže mladih

savjetnika, ujedno su i ambasadori dječjih prava Pravobraniteljice za djecu. Na

pitanje “kako se osjećate u prometu na cestama” govorili su da stalno moraju

paziti jer se osjećaju nesigurno, jer im se oduzima prednost, boje se brzina i

alkoholiziranih vozača, moćnih vozila na cestama, tehnički neispravnih vozila,

neodgovorne vožnje mladih vozača. Nadalje, mladi smatraju da su potrebne veće

policijske kontrole, a osjećaju se frustrirano zbog gužvi u tramvajima i

autobusima koji su pretrpani, posebno u vrijeme polaska u školu. Smetaju im

radovi po cestama i šahtovi i rupe po cestama, teško uočljivi pješački

prijelazi koji nisu dovoljno označeni ili ih uopće nema, pogotovo na putu od

kuće do škole, nedostatak biciklističkih staza, nedovoljan broj semafora i oni

koji ne rade. Traže više edukacije o sigurnosti u prometu, a misle da bi

trebalo preispitati dobnu granicu za upravljanje motociklima. Ljute ih i

biciklisti koji ne nose kacige jer “nitko ne nosi pa neću ni ja”.

Lana Račić, autorica edukativnih prometnih programa,

predstavila je istraživanje “Samostalno sudjelovanje djece u prometu”,

provedeno u listopadu i studenom ove godine, a u kojem je sudjelovalo 211 djece

u 28 gradova i općina u Hrvatskoj. U svom izlaganju “Kako djeca vide promet”

naglasila je da ga ne vide. Istraživanje je pokazalo da je 84 posto djece koja

samostalno sudjeluju u prometu mlađe od devet godina. Roditelji ih puštaju same

jer imaju dovoljno godina, jer imaju starijeg susjeda, brata ili sestru pa idu

zajedno, jer je dijete tražilo da ide samo… Najveći broj ispitanika želio bi

prisutnost policije i kontrole u zoni škola i vrtića, slijedi želja za

edukacijom i boljom prometnom infrastrukturom. 

“Kad vidimo djecu na cesti ne smijemo misliti da

su nas vidjeli jer nisu, trebamo stati i propustiti ih”, rekla je Lana

Račić. 

Italina Benčević, voditeljica projekata udruge

Roditelji u akciji – Roda, iznijela je zaprepašćujući podatak da su u

istraživanju provedenom 2020. godine otkrili kako je čak 55 posto djece u

automobilima bilo potpuno nezaštićeno. Podsjetila je da je autosjedalica jedina

zakonski obvezna oprema za novorođenče bez koje ga neće pustiti iz rodilišta, a

smatra da je neupotreba autosjedalica i pojasa u vozilima te kaciga na biciklu

novi oblik zanemarivanja.

Dr.sc. Predrag Brlek, pročelnik Odsjeka za

logistiku i mobilnost na koprivničkom Sveučilištu Sjever, u svom je izlaganju

“Školske i vrtićke prometne zone, dobre/loše prakse prometne infrastrukture i

signalizacije” prikazao kako se problemi rješavaju u svijetu. Mnoge su zemlje u

svijetu definirale školsku zonu, među kojima je i Srbija.

“Školske ulice su područja izvan škola bez vozila

ili je pristup vozilima strogo ograničen, a aktiviraju se obično na početku i

na kraju školskog dana kako bi djeci omogućile sigurno putovanje u školu.

Istraživanje provedeno u devetstotinjak škola u

Hrvatskoj pokazalo je da samo jedna ima parking gdje roditelji mogu ostaviti

djecu, te da čak kod 553 škole nema znaka ograničenja brzine.

 


Darinka Jug, viša referentica u Sektoru za provedbu

komunalnih aktivnosti u Gradskog ureda za mjesnu samoupravu, promet, civilnu

zaštitu i sigurnost Grada Zagreba, govorila je ispred novoosnovanog Ureda za

urbanu sigurnost. U Zagrebu je 1999. godine promet osobnim automobilima imao

37,1 posto udjela, 36,8 posto bio je javni prijevoz, 25,4 posto pješački promet

i 0,7 posto biciklistički. Slika se mijenja 2017. godine, kad se biciklistički

promet penje na 3 posto, ali raste i udio osobnih automobila na 46 posto, javni

prijevoz je 40 posto, no drastično pada udio pješačkog prometa – na samo 11

posto.

“Cilj je smanjiti broj automobila, graditi

prometnice koje uključuju sve modele prometa, pješačke zone, stanice za sustav

javnih bicikala, javna parkirališta i garaže za bicikle, garaže za automobile,

parkirališta za dostavu roba, promovirati javni promet i educirati djecu i

mlade. Zašto proći ulicom mora biti teško pješaku, a lako automobilu? Zagreb je

grad po mjeri automobila, a ne čovjeka”, zaključila je Darinka Jug.

Žarko Bošnjak, viši savjetnik u Agenciji za

odgoj i obrazovanje Ministarstva znanosti i obrazovanja, u svom je izlaganju o

podučavanju djece prometnoj kulturi, naveo kako svaka učiteljica u osnovnoj

školi od prvog do četvrtog razreda može osamnaest nastavnih sati posvetiti toj

temi, no nije obavezna te odluka ovisi o njoj i ravnatelju škole. U petom

razredu svaki učitelj tehničke kulture mora osam školskih sati posvetiti

prometnoj kulturi i preventivi, no može tu tematiku proširiti do šesnaest

školskih sati. Za Bošnjaka je pitanje i kako educirati roditelje, jer od njih

počinje edukacija djece o prometu.

U panel raspravi su se uz izlagače

pridružile odgojiteljice u vrtićima koje provode edukaciju najmanjih o

prometnoj sigurnosti. Ivana Vičić, odgojiteljica Dječjeg vrtića Tatjane

Marinić iz Zagreba i Ela Tolić, odgojiteljica Dječjeg vrtića Medvjedići

 Rugvica, naglasile su da roditelji trebaju edukaciju, jer su oni model i

primjer djeci. Iz iskustva radionica o prometnoj kulturi koju rade sa svojim

vrtićkim grupama rekle su da djeca upijaju i žele naučiti o ponašanju u

prometu, brzo zapamte značenja signalizacije i kako ih prepoznavati. No,

roditelje treba osvijestiti kako s djecom razgovarati o prometu: samo

izgovaranje riječi ‘pazi’ ili ‘stani’ kad su s djecom u prometu, a što najčešće

i rade – nisu efikasni.

Hrvoje Ordulj, šef Odjela sigurnosti u prometu

Hrvatskih autocesta, na panelu je također istaknuo važnost odgovornosti onih

koji djecu prevoze te upozorio na obvezno vezanje i opasnost korištenja

mobitela u vožnji. Najavio je i obnovu odmorišta uz autoceste na kojima će biti

obvezni nogostupi i pješački prijelazi.

Na Konferenciji je promovirana i

himna kampanje Dan bez mobitela u prometu, koju izvodi Dječji zbor Zagrepčanke

i dečki! Autori teksta i glazbe su Lana Marinović i Slavko Olujić,

aranžmana Tihomir Preradović, a pjesmu uz pratnju zbora pjeva Emma

Beg Ostojić.