Projekt kampanje osvješćivanja o opasnostima korištenja mobitela u prometu pokrenut je 2017. godine. Mobitel se smatra trećim uzročnikom prometnih nesreća. Poruke kampanje o opasnostima korištenja mobitela za volanom, na biciklu ili motoru, te prilikom prelaska prometnica proteklih su pet godina došle do više od tri milijuna građana. Pozitivan utjecaj kampanje u prvim godinama bila je i promjena Zakona o prometnim prekršajima, kada je kazna za korištenje mobitela za volanom s 500 kuna povećana na tisuću. U kampanju su proteklih godina uključene i brojne skupine, zajednice i organizacije. Posebice mladi putem aktivnosti s školama, lokalne uprave, poduzeća prometne infrastrukture te brojne tvrtke, prijevoznici i profesionalna udruženja iz područja prometa.
Projektu je nositelj Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, a sufinanciran je od strane Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa, te ga podupiru Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Grad Zagreb, Fakultet prometnih znanosti i Hrvatska gospodarska komora.
U okviru kampanje rade se istraživanja navika i ponašanja sudionika u prometu vezano za korištenje mobitela te istraživanja utjecaja te vrste distrakcije kao uzročnika prometnih nesreća. Istraživanja navika i ponašanja djece i roditelja u prometu.
Svake godine organizira se konferencija ‘Mi i naši gadgeti u prometu’ na kojoj stručnjaci iznose najnovije podatke i trendove o ovom problemu sigurnosti cestovnog prometa, te raspravljaju o izazovima koje nose nove tehnologije i njihova primjena, kao i o mogućnostima kako da se novim tehnologijama poveća prometna sigurnost.
I ove godine nastavljamo s kampanjom osvješćivanja o ovom velikom problemu prometne sigurnosti. Datum 2. travnja kao Dan bez mobitela u prometu komunikacijski nosi i jaku poruku: taj je datum uistinu u svijetu bio i posljednji datum bez mobitela u prometu, jer je prvi poziv mobilnim uređajem bio uspostavljen 3. travnja (1973.) Došle su nove tehnologije, ali se ponašanje s njima u skladu nike mijenjalo, pa su nastale nove opasne navike. Korištenje mobitela u prometu čini veliku distrakciju na vozače, bicikliste i pješake, a u toj sekundi nedovoljne pažnje događa se prometna nesreća.
REZULTATI DOSADAŠNJIH KAMPANJA
- Izdali publikacija / edukativnu brošuru „Mobitel – skriveni ubojica na cesti“
- Izradili sigurnosnu aplikaciju kojom mobitel zaprima pozive dok je vozač u vožnji te šalje poruke pozivatelju bez ometanja vozača
- Video spotovi (zaštitna lica: M. Petreković 2017., D. Kedžo 2018.)
- Organizacija konferencije „Mi i naši gadgeti u prometu” – okuplja sve dionike u prometnoj industriji, autoindustriji, IT i mobilnim komunikacijama i medijima – otvaraju se pitanja pitanja i rasprave vezane uz daljnji razvoj komunikacija, prometa, signalizacije…, a iz ugla sigurnosti u prometu te s ciljem povezivanja svih koji su u razvojnom smislu uključeni u ovo važno područje čovjekova života i zajednice
- Istraživanje navika i ponašanja sudionika u prometu vezano uz korištenje mobitela u prometu, prvo je i do sada jedino takvo provedeno u RH, a osim vozača uključeni su biciklisti i pješaci – rezultate koriste svi kako bi opisali stanje vezano za problem (lipanj 2017: 91 posto vozača, 33 posto biciklista i 50 posto pješaka koristi mobitel dok vozi i prometuje)
- Istraživanje distrakcije uzrokovane korištenjem mobitela u vožnji – prvo takvo provedeno u RH – sudjelovao Fakultet prometnih znanosti i za sada jedini relevantni pokazatelji o distrakciji uzrokovanoj korištenjem mobitela u vožnji
- U Zagrebu je u okviru kampanje postavljen i prvi pametni semafor u Europi, koji pješake koji prelaze raskrižje crvenim svjetlom na pločniku upozorava da moraju stati.
- Kampanja pridonjela izmjeni zakonske regulative: 2017. uvedene prekršajne kazne i za bicikliste zbog korištenja mobitela u vožnji, 2019. udvostručene kazne za korištenje mobitela za vozače i bicikliste
- Kroz kampanju 2018 inicirano proglašenje 21. 10. Kao Nacionalnog dana sigurnosti cestovnog prometa unutar kojega se također komunicira i građane osvještava o opsanostima korištenja mobitela u prometu, koji je uz brzinu i alkohol jedan od tri najvećih uzročnika prometnih nesreća
Ton kampanje: pozitivan, cilj je motiviranje građana i uključivanje u kampanju osvješćivanja te motiviranje na promjenu opasnih navika