DAN BEZ MOBITELA U PROMETU 2023. OBILJEŽAVAMO U POŽEGI!


I ove, sedme godine zaredom, nastavljamo s kampanjom osvješćivanja o velikom problemu sigurnosti u cestovnom prometu. Korištenju mobitela za

vrijeme voženje, jer on je postao već treći uzročnik prometnih nesreća. Događanje obilježavanje 2. travnja, kao Dana bez mobitela u prometu ove godine

organiziramo u Požegi. U suradnji s Policijskom upravom požeško-slavonskom, kojoj nije prvi puta da kroz edukacije i preventivne policijske kontrole

upozorava vozače, bicikliste i pješake na opasnosti koje nosi mobitel, ako nam je pažnja usmjerena na njega, a ne na promet.

Bit će tu edukativna i preventivna kontrola sudionika u prometu, razgovarat ćemo s građanima, a svi oni koji u prometu nikad nisu

prekršajno evidentirani na dar će od PU požeško-slavonske dobiti bluetooth uređaje! Podijelit ćemo još puno darova, korisnih i upotrebne vrijednosti

promotivnih materijala. Događanje organiziramo od 10 sati u ulici Stjepana Radića u Požegi.

Okupljenima će se obratiti:

Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera sigurnosti

Renata Ivanović, voditeljica projekta Dan bez mobitela u prometu

Ivana Radić, voditeljica Službe za javni red i sigurnost PU požeško-slavonske

Mario Matijević, policijski službenik za poslove prometne policije PU požeško-slavonske

Ferdinand Troha, zamjenik županice Požeško-slavonske županije

Zvonko Šimunović, predsjednik HAK Požega

 


O PROJEKTU I KAMPANJ


Dan bez mobitela u prometu obilježavamo 2. travnja, na datum koji je uistinu u svijetu bio i

posljednji datum bez mobitela u prometu. Prvi poziv mobilnim uređajem uspostavljen je, naime, 3. travnja 1973., kad je s ulica

Manhattana u New Yorku to uspjelo američkom inženjeru kompanije Motorola Martinu Cooperu s njegova prvog prototipa uređaja mobilnog telefona. Cooper je

nazvao kolegu konkurentske kompanije AT&T Joela Engela čime je taj poziv ušao u povijest mobilnih komunikacija, a telekomunikacijska industrija počela

doživljavati procvat i do danas nezaustavljivi rast. Telekomunikacijska je revolucija potpuno promijenila ne samo načine komunikacija u cijelom svijetu

nego i na svim razinama utjecala na svakodnevni život svih. Jedna od najizraženijih negativnih posljedica (uz brojne pozitivne) je korištenje

mobilnog telefona, danas je to smartphone, u prometu, bez obzira jesu li sudionici u prometu vozači, pješaci, motociklisti, romobilisti ili biciklisti.

Prema istraživanju provedenom 2022. u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu, ujedno i prvom takvom u Hrvatskoj

tijekom vožnje u rukama mobilni telefon koristi 73 posto vozača, na biciklu 21,4 posto biciklista, a na pješačkim

prijelazima prometnica 65,5 posto pješaka.

Vozači koji po mobitelu tijekom vožnje tipkaju poruke ili pretražuju po ekranu reagiraju tri

puta sporije od vozača koji nemaju mobilni uređaj u rukama za volanom. Reakcija vozača s mobitelom u vožnji ne bilo koju od prepreka

ili događa na cesti je usporenija za 2,5 sekunde. Vrijeme je to u kojem vozilo pri brzini od 50 km/h prijeđe 70 metara

bez kontrole vozača, drugim riječima 12 pješačkih prelaza! Pri brzini od 100 km/h vozilo s vozačem kojem je pažnja na

mobitelu je bez kontrole čak 150 metara. To su sekunde u kojima se dogodi nesreća koja je bez distrakcije mobilnog uređaja mogla biti

izbjegnuta.

Policija prosječno godišnje u Hrvatskoj tijekom redovnih kontrola prometa s mobitelom za volanom uhvati oko 50 tisuća

vozača. Distrakcija mobitela u prometu jedna je od najvećih distrakcija, nije samo vizualna zbog skretanja pogleda s ceste, nego je istodobno kognitivna jer

su misli fokusirano potpuno od prometa, zatim fizička je vozač nema obje ruke na volanu te je i zvučna, jer zagušuje druge u prometu važne signalne zvukove

trube i znakove upozorenja, poput sirena.

Mobitel za volanom je poput gledanja dva TV ekrana istodobno ili vožnja u pijanom stanju,

smanjene percepcije kakvu čovjek ima s promilom alkohola u krvi.

 


⮚ Publicirali edukativnu brošuru „Mobitel – skriven ubojica na cesti“

⮚   Izradili sigurnosnu aplikacij kojom mobitel zaprima pozive dok je vozač u vožnji te šalje poruke pozivatelju

bez ometanja vozača

⮚  Video spotov (zaštitna lica: M. Petreković 2017., D. Kedžo 2018.)

⮚   Pet konferencija „Mi i našgadgeti u prometu” – okuplja sve dionike u prometno industriji, autoindustriji, IT i mobilnim komunikacijama, prometnoj policiji i

medijima. Otvara rasprave vezane uz daljnji razvoj komunikacija, prometa signalizacije…, a iz ugla sigurnosti u prometu te s ciljem povezivanja svih

koji su u razvojnom smislu uključeni u ovo važno područje čovjekova života zajednice. Konferencija je postala tradicionalno događanje i okupljanje

stručnjaka prometne sigurnosti.

⮚   Dva istraživanja navika i

ponašanja sudionika u prometu, prva i do sada jedina takv sociološkim metodama provedena u Hrvatskoj:

2017. – (91 posto vozača, 33 posto biciklista i 50 posto pješaka korist mobitel u prometu

2022. – (73 posto vozača, 21,4 posto biciklista i 65,5 posto pješaka koristi mobitel u prometu)

⮚ Istraživanje distrakcije uzrokovane korištenjem mobitela u vožnji – prvo takvo provedeno u RH – sudjelovao Fakultet prometnih

znanosti i za sada jedini relevantni pokazatelji o distrakciji uzrokovan korištenjem mobitela u vožnj

⮚ Postavili smo prvi semafor u EU horizontalnom signalizacijom kao upozorenje pješacima koji koriste mobitel u prometu.

Riječ je o pametnom semaforu, koji je kao prvi takav uređaj postavljen u

Europi, a postavljen je 2019. u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu – u

Zagrebu na raskrižju Frankopanske i Ulice Gjure Deželića. S Fakultetom prometnih

znanosti Zagreb provedeno je i istraživanje čiji su rezultati pokazali da

zahvaljujući upotrebi takvog semafora više od 30 posto manje pješaka prelazi

raskrižje zagledano u ekran mobitela, odnosno, da obraćaju pažnju na promet u

kojem sudjeluju.

⮚    Proglašenje 21. 10. Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa temeljem

inicijative projekta Dan bez mobitela u prometu koju smo podnijeli prema Saboru

RH 2018., nacionalni dan je proglašen 2020.

 

Projektu je nositelj Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, a sufinanciran je od strane

Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa. Aktivnosti u kampanjama

podupiru Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo mora, prometa i

infrastrukture, Grad Zagreb i Fakultet prometnih znanosti Zagreb.

 

Više na  Facebook Youtube Instagram