ISTRAŽIVANJE NAVIKA
Gotovo svaki vozač za volanom koristi mobitel!
PRVO ISTRAŽIVANJE PONAŠANJA I NAVIKA KORIŠTENJA MOBITELA U PROMETU – PROVEDENO U LIPNJU 2017.
UČESTALOST NAVIKE
Kad 91 posto vozača automobila potvrdno odgovori na pitanje koriste li mobitel za vrijeme vožnje, slobodno možemo zaključiti da hrvatski vozači nemaju zadrške biti za volanom i istodobno razgovarati ili tipkati po mobitelu. Prvo istraživanje ponašanja i navika navika sudionika u prometu u odnosu na korištenje mobitela proveli smo u lipnju 2017. i pokazalo je vrlo porazne rezultate. Osim vozača ispitali smo i navike biciklista i pješaka, jer korištenje mobitela i s njihove strane također predstavlja ometenu pažnju u prometu i povećani rizik od nesreća. Tako više od 50 posto pješaka dok prelazi prometnicu razgovara na mobitel, piše SMS poruku ili posta na društvenim mrežama. Što se biciklista tiče, svaki treći tijekom vožnje razgovara na mobitel, a svaki peti ima slušalice u ušima i sluša glazbu.
RAZINA SVJESNOSTI OPASNOSTI
Istraživanje ponašanja svih sudionika u prometu, i vozača, i biciklista i pješaka, pokazalo je izrazito tolerantan odnos prema uporabi mobitela. gotovo 80 posto ispitanika misli da je takvo ponašanje u prometu opasno. Unatoč tome čak 38,7 posto navodi da ih nikakve kazne ne bi nagnale na promjenu ponašanja. Čak 7,2 posto vozača ispitanika smatra da je nepotrebno kažnjavati korištenje mobitela u vožnji. Preostalih 30 posto navodi da ih u telefoniranju tijekom vožnje može spriječiti postojeća kazna.
Gledamo li na moguće razlike u ponašanju vozača po regijama, nema značajnih odstupanja u korištenju mobitela u vožnji. Ima u poimanju opasnosti, tako 94 posto Slavonaca naglašava opasnost takve vrste ponašanja, ali istodobno najviše Slavonci navode da ih nikakva kazna ne bi spriječila u korištenju mobitela za volanom. Jedino su u Slavoniji iskočile i žene kao vozačice po učestalosti korištenja SMS poruka za vrijeme vožnje.
ZA ŠTO SVE KORISTE MOBITEL
Mobitel vozači automobila tijekom vožnje najviše koriste za razgovor. Potom za spajanje na GPS, a na trećem je pisanje SMS poruka. Vozači tijekom vožnje, njih 65 posto, zamjećuju i druge na cesti kako razgovaraju na mobitel. Biciklisti također mobitel dok pedaliraju najviše koriste za razgovor, a na drugom im je mjestu SMS. Za razliku od vozača i pješaka, biciklisti mobitel tijekom vožnje ćčesto koriste i za fotografijranje (44,7 posto). Pješaci tijekom prelaska prometnica mobitel osim na razgovor koriste za slušanje glazbe, a na trećem mjestu im je pisanje i čitanje poruka.
TIPIČAN PREDSTAVNIK
Kad bismo išli opisati tipičnog predstavnika koji tijekom vožnje automobila koristi mobitel dobili bismo muškarca u dobi između 30 i 44 godine sa završenom srednjom školom, koji mobitel najviše koristi za pisanje SMS-a. Razgovor je na drugom mjestu, a na trećem komunikacija putem društvenih mreža.
Za volanom mobitel dvostruko manje koriste žene od muškaraca. Najmanje na mobitel razgovaraju stariji od 60 godina, a mladi u dobi do 29 godina najviše mobitel u vožnji koriste za komuniciranje putem društvenih mreža i za fotografiranje.Tipičan predstavnik biciklista koji tijekom vožnje koristi mobitel ima između 15 i 29 godina i živi u Zagrebu. Iste je dobi i tipičan predstavnik pješaka koji bez percepcije bilo kakve opasnosti razgovara na mobitel, šalje SMS, komunicira putem društvenih mreža, sve to dok prelazi preko prometne ulice.
U istraživanju je sudjelovalo 1000 ispitanika iz 21 županije, a reprezentativno je po dobi, spolu, obrazovanju i zastupljenosti ispitanika po županijama.