ISTRAŽIVANJE NAVIKA I PONAŠANJA SUDIONIKA U PROMETU 2022.
Može se smatrati uspjehom kada kroz pet godina 20 posto ljudi
promijeni svoje opasne navike i ponašanja, a upravo se to dogodilo s promjenom
navika i ponašanja hrvatskih vozača u korištenju mobitela u vožnji. Prije pet
godina, 2017. je u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu prvi puta u
Hrvatskoj napravljeno istraživanje navika i ponašanja svih sudionika u prometu
o njihovu korištenju mobitela u vožnji automobila, na biciklu ili dok kao
pješaci prelaze prometnicu.
Čak 91 posto vozača je 2017. iskazalo da ima naviku korištenja
mobitela za volanom. Ove je godine ponovljeno istraživanje ustanovilo kako tu
naviku ima 73 posto vozača. Riječ je
o vozačima koji mobitel koriste za razgovor. Njih 44,5 posto to čini koristeći
isključivo handsfree uređaje, što je također podatak kako su se neke navike
promijenile nabolje – u prvom istraživanju handsfree uređaje koristilo je
dvostruko manje vozača, njih tek 25,5 posto.
Vozači manje razgovaraju, ali više koriste aplikacije i rade
selfije
Kroz protekle godine povećalo se korištenje GPS aplikacija.
Istraživanje govori kako danas 52,1 posto vozača mobitel koristi za navigaciju,
dok ih je 2017. to činilo 10 posto manje. Korištenje mobitela za ispisivanje
ili čitanje poruka ostalo je približno na istoj razini. Odlična je vijest da se
značajno smanjilo korištenje mobitela za volanom za praćenje društvenih mreža.
Dok je 2017. čak svaki peti vozač za volanom na mobitelu pratio društvene
mreže, danas to u prometu čini svaki dvanaesti vozač. S druge strane pojavila
se jedna nova navika – čak svaki 20 vozač tijekom vožnje mobitel koristi za
snimanje selfija. U prvom istraživanju takvo ponašanje nije zabilježeno. Vozači
su tada iskazivali da tijekom vožnje vole fotografirati okolnu prirodu, i to je
činilo njih 17 posto.
Na pitanje kada najčešće koriste mobitel tijekom vožnje, 56,2
posto odgovora da su to sve situacije, vožnja gradom ili naseljenim područjima,
na autocesti, na ravnom dijelu ceste i semaforu. Isključivo na semaforu
naznačilo je 17,1 posto ispitanika, a na ravnom dijelu ceste, za koji se
očekuje da bi vozači birali kao neko sigurnije mjesto kada bi upotrijebili
mobitel dok voze, iskazalo je njih tek 7,4 posto.
Deset posto manje biciklista koristi mobitel
Novo istraživanje navika i ponašanja korištenja mobitela u prometu
pokazalo je da se za više od 10 posto smanjio i broj biciklista koji mobitel
koriste u vožnji biciklom. Koristi ga 21,4
posto biciklista, a prije šest godina tu je naviku imalo 33 posto.
Kad je riječ o pješacima situacija se pogoršala. Prije šest godina
50 posto pješaka iskazalo je da mobitel koristi dok prelaze prometnice, a novo
istraživanje pokazuje da tu naviku ima 65,5
posto. S obzirom da Zakon o sigurnosti prometa na cestama ne predviđa
kažnjavanje i pješaka koji mobitel koriste dok prelaze prometnice, upitali smo bi
li moguće kažnjavanje takvog ponašanja utjecalo na promjenu njihova ponašanja.
Uvođenje novčane kazne utjecalo bi na 40,5 posto ispitanika da paze da mobitel
ne koriste dok prelaze prometnicu, a za preostalu većinu od 59,5 posto novčana
kazna, kad bi bila zakonom propisana kao prekršaj, ne bi imala utjecaja.
Novčane kazne nemaju utjecaj na promjenu navika za 50 posto vozača
Svi su ispitanici upitani koliko je korištenje mobitela u prometu
opasno za njih same i druge sudionike u prometu. Da je riječ o navici i
ponašanju koje je opasno i za sigurnost u prometu vrlo rizično svjesno je 85,3
posto ispitanika. Da to ne mogu procijeniti reklo je 11,8 posto, a 2,9 posto
ustvrdilo da to nije opasno. Usporedimo
li svjesnost o opasnosti s rezultatima prvog istraživanja, mogli bismo reći da
je ona malo porasla. Prije šest godina 7 posto građana bilo je stava da
korištenje mobitela u prometu nije opasno, 14,7 posto nije znalo procijeniti, a
78,3 posto je tvrdilo da je opasno.
Pitali smo i o utjecaju kazni na promjenu ponašanja vozača,
biciklista i motorista. Čak 50,8 posto njih izjavilo je da ih nikakva novčana
kazna ne bi mogla spriječiti u korištenju mobitela tijekom vožnje, što je za
trećinu više nego što su na isto pitanje odgovarali u istraživanju 2017. Za 500
kuna viša kazna od sadašnje, koja iznosi tisuću kuna, mogla bi imati utjecaj na
promjenu navike za 24,3 posto vozača, biciklista i motorista, a kazna viša od
dvije tisuće kuna utjecala bi na promjenu navika kod njih 16,2 posto.
Utjecaj pandemije
– 32 posto građana više koristi mobitel dok su u prometu
Istražili smo je li i na koji je način pandemija covida 19 u
protekle dvije godine utjecala na naviku korištenja mobitela u prometu. Više od
trećine ispitanika, 32,2 posto, reklo je da je zbog pandemije i promjena života
koje im je ona donijela, mobitel počelo više koristiti i dok su u prometu.
Jednako ga koristi 61,3 posto ispitanih, a manje 6,3 posto.
Građani mobitel dok su u prometu, bez obzira kao vozači,
biciklisti, motociklisti ili pješaci, najviše koriste zbog komunikacije s
obitelji i prijateljima – njih 60 posto, zbog posla 35,2 posto, a čak svaki 20
ispitanik govori kako mobitel dok je u prometu koristi za obavljanje online
sastanaka. S obzirom da se to u prvom istraživanju nije pojavljivalo kao praksa
kod korištenja mobitela u prometu, mogli bismo zaključivati da je pandemija
utjecala na stvaranje nove svrhe korištenja mobitela. U ovom se istraživanju
pojavilo i značajnije povećanje korištenja aplikacija kod vozača. U prvom
istraživanju 2017. vozači su od aplikacija gotovo isključivo koristili GPS, dok
danas 13,2 posto vozača dok je u vožnji koristi različite aplikacije, a najviše
web shopove i one za online dostave.
ZAKLJUČCI
Istraživanje je na više razina pokazalo
promjenu ponašanja i navika
Vozači puno manje razgovaraju na mobitel dok voze, ali su stvorili druge
navike – pojačano korištenje mobitela za navigaciju GPS-om, a posebice za
korištenje različitih aplikacija, te za snimanje selfija, što se ranijih godina
nije činilo.
Pješaci, s druge strane, danas puno više razgovaraju na mobitel dok
prelaze prometnice, a zabrinjavajuće je da nije razvijena svjesnost o
opasnostima koje takvo ponašanje nosi. Štoviše, čak 60 posto ispitanika tvrdi
da ih nikakve novčane kazne ne bi spriječile da koriste mobitel dok kao pješaci
prelaze raskrižja.
Biciklisti i motoristi su
korištenje mobitela u vožnji smanjili za najmanje deset posto.
Prezentaciju istraživanja možete pogledati OVDJE
Istraživanje je
provedeno na području Hrvatske među 800 ispitanika, u veljači 2022., a uzorak
je straftificiran prema demografskim
obilježjima stanovnika RH