Što svaki roditelj treba znati o autosjedalici

6. 10. 2020.

Sigurnost djeteta jedna je od najvažnijih zadaća roditelja. Već pri izlasku iz rodilišta moraju se osigurati uvjeti za siguran prijevoz, a glavnu ulogu u tome igra dječja sjedalica. Svake godine u prometnim nesrećama u svijetu pogine 186.300 djece, što znači da su one jedan od najčešćih razloga smrti za djecu do 15 godina. Prema jednom američkom istraživanju čak u 43 posto smrtnih slučajeva djeca nisu bila uopće ili propisno vezana, 15 posto ih je nepropisno sjedilo na na prednjem sjedalu, a 13 posto ih je bilo u autu s vozačem pod utjecajem alkohola. 

Dobra vijest za sve je da se pravilnim korištenjem autosjedalica i sigurnosnih pojaseva, kao i odgovornim ponašanjem u prometu većina tih nesreća može spriječiti.  Pravilno postavljene autosjedalice mogu smanjiti rizik smrti za čak 71 posto kod dojenčadi i 54 posto kod male djece.

Regulacije su počele tek prije 35 godina

Sigurnost djece nije uvijek bila prioritet za proizvođače automobila, pa su prvi modeli sjedalica uglavnom služili za ograničavanje kretanja djece kod vožnje kako ne bi smetali roditeljima. Prvi model dizajnirala je tvrtka Bunny Bear 1930-ih i on se prikopčao za stražnju stranu sjedala. Jedno desetljeće kasnije klinci su mogli gledati kroz prozor, ali i dalje nisu bili pretjerano sigurni.

Prve sjedalice koje nalikuju na one kakve danas znamo dizajnirane u 1962. Amerikanac Leonard Rivkin osmislio je metalni okvir s kopčom, a dizajn Britanca  Jeana Amese preteča je današnje sjedalice okrenute unatrag s remenom u obliku slova Y. Nakon toga su i automobilski velikani Ford i General Motors dali svoj doprinos u obliku sjedalica od plastike i polipropilena. 

Prve regulacije počele su 70-ih u SAD-u kada su sva sjedala u automobilima morala imati sigurnosne pojaseve, što je uključivalo i dječje sjedalice. Prvi zakon o sigurnosti putnika donesen je 1985., a uključivao je i točku da sva djeca do određene dobi moraju sjediti u autosjedalici. Treba napomenuti da se nikakvi testovi sigurnosti još uvijek nisu vršili.

U 35 godina postigao se veliki napredak u sigurnosti najmlađih putnika. Prema hrvatskom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama sva djeca mlađa od pet godina moraju biti u sjedalici koja je pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili kopčama u vozilu. Djeca od pet do 12 godina moraju biti na posebnom postolju prilagođenom njihovoj visini, tako da se mogu vezati sigurnosnim pojasom na tri točke.

Sjedalice se moraju prilagođavati djetetu

Većina autosjedalica je univerzalna i odgovaraju svakom tipu automobila, ali se preporuča probno postavljanje sjedalice u vlastiti auto prije kupnje kako bi bili sigurni. Ono na što također treba obratiti pažnju su dob i kilaža djeteta. Preporuka je da se djeca prevoze što duže u sjedalicama koje su postavljene suprotno od smjera vožnje. Sjedalice za novorođenčad – grupa 0 moraju biti postavljene suprotno od smjera vožnje, a u njima se bebe voze dok ne prijeđu maksimalnu dopuštenu visinu ili težinu. Budući da većina djece preraste te sjedalice prije prvog rođendana, preporučaju se konvertibilne sjedalice koje se mogu postaviti i tako da dijete gleda prema naprijed. One se mogu koristiti još oko dvije godine. 

Kada dijete dođe do deset kilograma i navrši barem godinu dana, može se prebaciti u sjedalicu koja je postavljena u smjeru vožnje – grupa 1, no i dalje se preporuča korištenje sjedalica postavljenih suprotno od smjera vožnje. Iako su djeca u ovoj dobi razvijenija, moraju biti vezana pojasom s pet točaka uporišta (ramena, bedra i prepone) kako bi se u slučaju sudara sila udarca ravnomjerno rasporedila. 

Sjedalice grupe 2 i 3 namijenjena su djeci od 15 do 36 kilograma. Kada dijete dođe do težine od 18 kilograma spremno je za vezanje sigurnosnim pojasom. Tada se postavlja pomoćna postolja tzv. boosteri,  koji mogu biti s naslonom, bez naslona ili kombinirana (naslon se može maknuti). Naslon omogućava da se gornji dio sigurnosnog pojasa namjesti preko djetetove ključne kosti.  Uz postolja s naslonom se moraju koristiti pojasevi s tri točke uporišta, a ona bez naslona tek kada je dijete dovoljno veliko da gornji dio pojasa prolazi sredinom prsnog koša i ramena te ako je sjedište u autu opremljeno naslonom za glavu.

Djeca težine barem 36 kilograma i visine 150 centimetara ne moraju sjediti na boosteru, nego mogu biti samo vezana sigurnosnim pojasom automobila. Pri tome je važno da budu ispravno pozicionirani: stražnjicom sjediti uz naslon sjedala, dok sigurnosni pojas prolazi nisko preko zdjelice te preko ključne kosti i sredine prsnog koša, a djetetove potkoljenice vise sa sjedala. Pojas ne smije prelaziti preko trbuha, kliziti preko ramena, prelaziti preko lica ili vrata te se stavljati ispod pazuha.

HAK i drugi autoklubovi često provode testiranja najnovijih modela autosjedalica, tako da prije kupnje svakako konzultirajte neke od njihovih vodiča. Sjedalice se testiraju u četiri velike kategorije: sigurnost, jednostavnost uporabe, ergonomija i prisutnost štetnih sastojaka u presvlakama.

Kako bi od malena poticali odgovorno ponašanje u prometu, morate djeci pružiti dobar primjer. Odgovorno ponašanje u prometu počinje od toga da ne vozite ako ste konzumirali alkohol, ali ovdje se ubraja i vezanje pojasom, nekorištenje mobitela dok vozite, primjerena brzina i poštivanje prometnih propisa. Samo kroz vlastito odgovorno ponašanje možete odgojiti buduće odgovorne sudionike prometa.