ISTRAŽIVANJE DISTRAKCIJE

Reakcije vozača gotovo tri puta sporije s mobitelom za volanom

PROVEDENO 2018. POD SUPERVIZIJOM FAKULTETA PROMETNIH ZNANOSTI

U istraživanju distrakcije mobitelom u vožnji koje smo kao prvo takve vrste proveli u Hravtskoj, provedeno je na poligonu Centra za sigurnu vožnju ORYX-a, a pod vodstvom dr. sc. Marka Ševrovića, predstojnika Zavoda za prometno planiranje Fakulteta prometnih znanosti Zagreb, korištena je metoda mjerenja brzine reakcije vozača na prepreku. Prepreke su bili vodeni stupovi čijim se pojavljivanjem ispred kretanja automobila na cesti upravljalo iz komandnog mosta i to na način da su izlijetali u nepredviđenim trenucima, kad ih vozač ne očekuje. Simulirali smo tako neki nepredviđeni događaj na prometnici, primjerice pretrčavanje pješaka, iznenadna pojava automobila ispred vozila i slično. 

Vozači su vozili na tri različite vrste ceste i koristili tri različite brzine:

●     ravna cesta u brzini od 50 km/h

●     uzbrdica/nizbrdica u brzini od 40 km/h

●     kružna cesta/rotor u brzini od 30 km/h U istraživanju su sudjelovala tri tipa vozača:

●     Anamarija, mlada početnica sa šest mjeseci vozačkog staža

●     Filip, mladić sa sedam godina vozačkog staža

●     Igor, srednje dobi s 40 godina vozačkog iskustva

Sveukupno je izvedeno pet simuliranih situacija, koje su ponavljane pet puta:

●     vožnja bez mobitela

●     vožnja i razgovor na mobitel

●     vožnja i pisanje poruka

●     vožnja i uključivanje mobilne aplikacije

●     vožnja i snimanje videa i fotografija

Rezultati istraživanja su pokazali da vozač reagira TRI PUTA SPORIJE na prepreku kada piše SMS ili koristi mobilnu aplikaciju. Drugim riječima, istrči li pješak 20 metara ispred automobila koji se kreće brzinom od 50 km/h – vozač s mobitelom u ruci bi ga sigurno udario! Primjetio bi ga prekasno zbog usporene reakcije od čak 2,5 sekundi.

A što se događa na autocesti pri brzinama od 100 do 130 km na sat kada vozač piše ili čita SMS? Njegov automobil zbog distrakcije ostaje bez nadzora najmanje 100 metara, što znači da ne bi na vrijeme stigao reagirati na prepreku koja bi mu se pojavila u tih 100 metara.

Imati mobitel za volanom je isto kao gledati dva TV programa istodobno. Vozač mora kontinuirano percipirati opasnosti i procjenjivati rizike u vožnji. No, ljudski kapaciteti za prijem informacija su ograničeni. Kao što je istodobno teško slušati dvije pjesme, pratiti dva TV programa ili čitati dva teksta, tako je teško biti usredotočen na razgovor ili pisanje poruka na mobitel i pratiti situaciju na cesti, odlučivati i reagirati. Stoga najbolje što možemo učiniti za sigurnost nas i drugih u prometu je za vrijeme vožnje ugasiti/stišati mobitel ili koristiti neku od aplikacija za sigurnu vožnju.

Istraživanje možete preuzeti ovdje

Brošuru ‘Mobitel – skriveni ubojica’ na cesti ovdje


Vozač početnik koncentriran na razgovor, a pri brzini od 30 km/h, izleti s kružnog toga na pojavu prepreke.

Iskusniji vozač brže će reagirati na prepreku za razliku od početnika, kojemu je reakcija duža za čak sekundu.

Vozač koji koristi aplikaciju 2,5 sekunde kasnije uočava prepreku od vozača koji ne koristi mobitel.